Mindssze ngy ves volt Michael Schumacher, amikor desapja, Rolf az els gokartot fabriklta neki, egy kiselejtezett motorbicikli alkatrszeit felhasznlva.
Gokart, foci vagy judo?
A jrm els kreit a kerpeni kartplyn tette meg, ahol a papa gondnok volt, a mama pedig bfs. Termszetesen a szlk csak fiuk szrakoztatsra szntk a ngykerekt, de hamar vilgoss vlt, Michaelnek klnleges tehetsge van a vezetshez, gy a papa szerakta neki "minden idk legolcsbb" gokartjt.
A tkolmnnyal a csupn hatves Michael megnyerte a klubbajnoksgot, melyen a kerpeni gokartklub tagjai indulhattak. Schumacher volt a legfiatalabb, a legkisebb, neki volt a leggyengbb gpe, mgis nyert.
A gokartozshoz viszont pnz kellett, ebben viszont nem bvelkedett a csald. A src kpessgei persze hamar feltntek egy tehetsebb zletembernek, Jrgen Dilknek, aki tzves kortl kezdve tmogatta Schumachert: komolyabb gpet vett neki, valamint llta a versenyeztetsnek kltsgeit. Mindssze Michael gyzelmi trfeit, serlegeit krte cserbe a segtsgrt.
Az vek elrehaladtval Herr Dilknek egsz szp kollekcija gylt ssze, hiszen vdence ltalban gyztt. Az els valban rangos, hivatalos versenyn 12 vesen indult Schumacher, de a rszvtelhez egy kis trkkre is szksg volt. Nmetorszgban 14 ven aluliak nem kaphattak gokart-jogostvnyt, ezrt Schuamcherknek a szomszdos Luxemburg kart-szvetsghez kellett fordulniuk, amelytl mr kt vvel korbban hozzjuthattak a versenyzsi engedlyhez.
Schumacher gokart-sikereit a nyolcvanas vek kzepn aratta, 1984 s 87 kztt Nmetorszgban s Eurpban mindent megnyert, amit csak lehetett, mindssze a vilgbajnoksgon nem sikerlt a dobog tetejre llnia.
A versenyzs mellett persze Michael Schumacher is jrt iskolba - kedvenc trgyai a matematika s az angol voltak -, valamint szabadidejben futball- s judo-edzsre ment, amely sportokban szintn nagyon tehetsgesnek tartottk.
A versenyzs ugyanolyan hobbi volt szmra, mint pldul a foci, a szakkzpiskola utn egy helyi autszervzbe kerlt gyakorlatra, ahol megismerte a gpeket bellrl is. Technikai ismereteket szerzett, amelyek karrierjben mindig a segtsgre voltak.
Willi Weber
A gokartbl kiregedvn Dilknek ksznheten 1988-ban elindulhatott az els egylses auts sorozatban, a Formula Knigben: tz futambl kilencet megnyert, egyen msodikknt futott be, gy simn bajnok lett az v vgn.
Emellett rajthoz llt az eurpai Forma-Ford-bajnoksgban is, ahol mr tallkozott egy jvbeni Forma-1-bli rivlisval, Mika Salval.
Egy vvel ksbb Schumacher kategrit vltott, a nmet Forma-3-ba kerlt, ksznheten egy Willi Weber nev csapattulajdonosnak.
A Schumacher-csaldnak 650 ezer mrkt kellett volna sszeszednie a fi indulshoz, ami lehetetlen lett volna, ha nem segt Weber.
A WTS istll fnke kifizette az F-3-as rszvtelhez szksges pnzt, s megkttte lete szerzdst: Michael Schumacher menedzsere lett, fizetsgkpp pedig vdence majdani bevteleinek hsz szzalkt krte.
A Forma-3-ban Schumacher termszetesen sikeres volt, de vgl szintn egy jvbeni kollgja, Karl Wendlinger egy ponttal megelzte az sszetettben, gy - gyakorlatilag holtversenyben - msodik lett Heinz-Harald Frentzennel egytt.
Tallkozs Hakkinennel
1990-ben viszont mr nem akadt nla jobb Forma-3-as pilta Nmetorszgban, a fent emltett kt trsval egytt pedig a Mercedes Junior-csapatba is bekerlt, s a C-csoportos sportkocsi vilgbajnoksgon indulhatott.
Ezek mr igazi versenyautk voltak, 700 lervel, kzel 400 kilomter/rs vgsebessggel, ami sokat lendtett Schumacher vezeti kpessgein.
Emellett rszt vett a macai F-3-as versenyen is, amely a kategria presztzsfutama mind a mai napig: megnyerte, mivel az kocsijnak csak a hts szrnya trt le, amikor az utols krben sszetkztt Mika Hakkinennel. (A finn gpvel nem lehetett tovbbmenni.)
Az 1991-es szezont szintn a C-csoportos vb-n kezdte, de azv augusztusban megkapta lete lehetsgt: a Forma-1-es Jordan-Ford csapat egyik lland piltja, Bertrand Gachot brtnbe kerlt, mert gzsprvel lefjt egy taxisofrt, gy Schumacher beugorhatott a helyre.
Szenzcis beugrs
Szinte hihetetlen, de Schumacher csak a Belga Nagydj eltti kedden vezetett elszr F-1-es autt, a Jordant, s a versenyhtvge els, pnteki napjn ment vgig elszr a spi plyn, de ennek ellenre az idmrn a hetedik helyre kerlt.
A futamon mr nem volt szerencsje, a Jordan kupplungja nhnyszz mter utn tnkre ment, de Schumacherrt azonnal versengeni kezdtek az istllk.
Magnak akarta t Eddie Jordan, de kivetette r a hljt a Benetton fnke, Flavio Briatore is, s vgl - Willi Weber tancsra - Schumacher az utbbi ajnlatt fogadta el.
Monztl kezdve az olasz istll szneiben versenyzett, s mr az els benettonos futamn pontot szerzett, tdik lett.
Az els F-1-es gyzelem
Az 1992-es idny jl kezddtt, Schumacher mr a msodik futamon dobogra llhatott, s mg jobban folytatdott, hiszen Belgiumban - pp egy vvel bemutatkozsa utn - az els nagydjgyzelmt is megszerezte.
A flig ess, flig szraz versenyen az akkoriban szinte verhetetlen Williams-Mansell dut sikerlt legyznie, kis szerencsvel.
A remek helyezseknek ksznheten az sszetett pontversenyben is nagyon magasra jutott, a kt williamses, Mansell s Patrese mgtt a harmadik lett. Mindezt az els teljes Forma-1-es szezonjban.
Amilyen j volt az els, olyan nehezen alakult a msodik szezon. A Benetton 1993-ban kiss visszaesett, technikai problmk miatt Schumacher rengeteg versenyt nem fejezett be, de egy gyzelmet - Portuglia - azrt gy is sikerlt megkaparintania.
Egy vvel ksbb Ayrton Senna a legyzhetetlennek hitt Williams-Renault-ba lt t, s mindenki mr elre odaadta volna neki a vilgbajnoki cmet.
Zrs vilgbajnoksg
Csak hogy Schumacher, egy jval gyengbb V8-as Ford motorral, m egy remekl megtervezett - Rory Byrne rajzolta meg - kasztnival mr a legels futamon, Brazliban, Senna otthonban legyzte a hromszoros bajnokot.
A nmet a sikert a msodik, Japnban rendezett versenyen is megismtelte, s mivel Senna ott is kiesett, hszpontos elnnyel rkezett Eurpba.
Imolban viszont minden megvltozott, Ratzenberger az edzsen, Senna pedig a versenyen szenvedett hallos balesetet. Schumacher nyert, de ksbb karrierje legszomorbb napjnak nevezte 1994. mjus 1-t.
A Forma-1 egy legendt, Schumacher pedig egyetlen igazi ellenfelt vesztette el. A brazil csapattrsa, Damon Hill viszont flvette a kesztyt, veszlyes rivliss kzdtte fel magt.
Schumachert htrltatta az angliai kizrsa, melyet azrt kapott, mert a felvezet kr alatt megelzte Hillt, valamint a ktversenyes eltilts, amivel pedig azrt sjtottk, mert az ominzus versenyen nem vette figyelembe a fekete, killsra felszlt zszlt.
Ehhez jtt mg a belgiumi diszkvalifikci, amikor a Benetton-Ford fenklemeze nhny millimterrel vkonyabb volt a megengedettnl a leints utn.
Mivel Hill a nmet nlkl rendezett futamokat megnyerte, vgl a mindent eldnt, ausztrliai viadalra csak egy pont elnnyel rkezett Schumacher. Ott pedig a 36. krben lefutott a plyrl, megronglta a Benetton-Ford jobb hts kerkfelfggesztst, m amikor Hill megelzte volna, becsukta a kaput az angol eltt.
A Williams tovbbment ugyan, de Schumacher szerencsjre annak is elgrblt az egyik - bal els - felfggesztse, gy Hillnek is ki kellett llnia.
Az egy pont elny megmaradt, Schumacher vilgbajnok lett, de egytt kellett lnie a "csak azrt nyert, mert kilkte az ellenfelt" blyeggel is.
Flnyes gyzelem, majd a Ferrari
1995-ben viszont nem kellett magyarzkodnia: mr a Renault-motoros Benettonnal kilencszer gyztt, s simn megnyerte a vilgbajnoksgot, 26 vesen minden idk legfiatalabb ktszeres vilgbajnoka lett.
A szezon ennek ellenre nem maradt konfliktusoktl mentes, Hill-lel ktszer is sszetkztek, egyszer Silverstone-ban, egyszer Monzban, de ezttal mindkt alkalommal inkbb az angolt lehetett okolni a karambolokrt.
Az idny vgn vltott, a Benettont elhagyta, s szezononknti 30 milli dollros fizetsrt a Ferrarihoz szerzdtt. Azt mondta, nem is a pnz, inkbb a kihvs, a gyenglked mrka jralesztse motivlta.
A kihvst meg is kapta, a biztos, hiszen sokkal nehezebbnek bizonyult a Ferrari-kldets, mint azt elszr gondolta.
1996-ban a kocsi csak nhny plyn volt versenykpes. Barcelonban pldul egyltaln nem, de a szakad esben Schumacher lete egyik legjobb versenyt futotta, s gyztt.
Az vad vge fel pedig gy tnt, sszell a kp, a nmet gyztt Spban s Monzban is. Ez utbbi azeltt 1988-ban sikerlt utoljra Ferrari-piltnak, gy az olasz kznsg rme elkpeszt volt.
A vilgbajnoksgba a technikai malrk miatt - egyszer el sem tudott indulni - viszont nem szlhatott bele, a pontversenyben harmadik lett a kt williamses, Hill s Villeneuve mgtt.
A legnagyobb hiba
Egy v mlva mr vilgbajnoki remnyekkel kezdte a szezont, s egszen az utols futamig gy is tnt, meg lesz a Ferrari 1979 ta hinyz vb-elssge.
Jerezbe Schumacher egypontos elnnyel rkezett Villeneuvvel szemben, viszont az 55. krben, amikor a kanadai meg akarta elzni t, hogy tvegye a vezetst, a ferraris rhzta a kormnyt, s sszetkztek.
Schumacher kicsszott a kavicsgyba, Villeneuve viszont tovbb ment, harmadik lett s vilgbajnok.
A nmetet ellenben kizrtk az azvi pontversenybl, minden eredmnyt trltk s eltiltssal fenyegettk meg. Utbbibl vgl semmi nem lett, s a statisztikkba a mai napig beszmtjk az abban az vben szerzett pontjait is, gy valjban nem is bntettk meg.
maga viszont - nyilatkozata szerint - megbnta tettt, nhny vvel ksbb karrierje mlypontjnak nevezte a jerezi tkzst, amit legszvesebben kitrlne az letbl.
Ismt veresg
1998 jra vb-cmmel kecsegtetett, de volt egy csapat, egy aut s egy pilta, aki ismt jobb volt Schumachernl: Mika Hakkinent s a McLaren-Mercedest nem tudta megverni a ferraris. s ami mg fjbb, jra az utols futamon vesztett, ezttal Japnban.
Radsul leginkbb magt okolhatta, hiszen a felvezet kr eltt lefullasztotta a Ferrarit, gy csak az utols kockrl indulhatott. Utna ugyan egszen a harmadik helyig jtt elre, lete egyik legjobb vezetst produklta, olyan jt, hogy a Goodyear gumik egyszeren nem brtk a tempjt: defektet kapott s kiesett.
A Ferrari az 1999-es szezonra minden addiginl jobban kszlt, s gy ltszott, Schumacher vgre gyzelemre viszi a Ferrarit.
Lbtrs s visszatrs
Lassan lendlt formba, de Monacban lesprte ellenfeleit, majd hromfutamos gyzelmi sorozatnl tartott, amikor Silverstone-ban slyos balesetet szenvedett: a Hangar-egyenes vgn nem tudott befordulni, frontlisan a gumifalba tkztt s eltrte a lbt.
Hossz rehabilitcis program utn a Ferrari knyszertsre - a pontversenyben a msik ferraris, Irvine eslyes volt a vb-cmre, de Schumacher nem akart belle vilgbajnokot csinlni - csak az utols kt futamra trt vissza.
Brmennyire is ellenre volt, Irvine-nal megnyerette a Malj GP-t, de az r kocsijba nem lhetett t, gy Japnban jra Hakkinen nyert, s ismt vilgels lett.
Csak a gyzelem elfogadhat
A Ferraritl s Schumachertl a kzvlemny 2000-ben mr mindenkppen vb-gyzelmet vrt, a nyoms szinte elviselhetetlenn vlt.
Hrom gyzelemmel kezdte a szezont, de az v kzepn gondjai akadtak, tmegbalesetbe keveredett, s a Ferrari is gyenglkedett egy ideig, gy Hakkinen jra kzel kerlt hozz.
A dnt pillanatok Monzban, majd Indianapolisban kvetkeztek: Schumacher mindktszer nyert, de a nyomst jellemzi, hogy Olaszorszgban elsrta magt a futam utni sajttjkoztatn, hogy vgre valahogy kiadja magbl a feszltsget.
Japnba, az utols eltti futamra gy jelents pontelnnyel rkezett, s mivel ott is nyert, vilgbajnok lett. A Ferrari-kldets t v utn elrte cljt.
Knnyed ismtls s rekorddnts
A mrnkk s Schumacher 2001-re megalkottk minden idk egyik legjobb F-1-es kocsijt, az F2001-est, amellyel Schumacher lemosta az ellenfeleit, s mr Magyarorszgon, ngy futammal a befejezs eltt megnyerte a negyedik vb-cmt is.
Valsznleg senki nem gondolta, hogy azt a teljestmnyt mg lehet fokozni, de mint kiderlt, nem is volt olyan nagy szm a 2002-eshez kpest: a Ferrari a 17 futambl 15-t, Schumacher 11-et nyert meg, mindenfle rekordot megdnttt, s mr Franciaorszgban, hat versennyel a vb-zrsa eltt vilgbajnok lett.
Ekkor mr az tdik vb-cmt szerezte, mellyel belltotta Juan Manuel Fangio tvenes vekben teljestett rekordjt.
Gumigondok utn feltmads
A rajongk 2003-ban az egy vvel korbbi sikerek ismtlst vrtk, de a flny elmaradt. Schumacher gyengn kezdte a szezont, majd annak kzepn hrom hnapon t kptelen volt nyerni, Magyarorszgon - leginkbb a Bridgestone-gumik hibja miatt - mg le is krztk.
Monzban viszont feltmadt, nyert, majd Indianapolisban, kt httel ksbb a leszakad esnek ksznheten jra a dobog tetejre llhatott, s mivel rivlisai hibztak, egy futammal a vilgbajnoksg vge eltt kilencpontos elnyt szerzett.
A zrversenyen, Japnban gy mindssze egy pontra lesz szksge ahhoz, hogy minden idk els hatszoros Forma-1-es vilgbajnoka legyen